Jaka jest droga do czystego powietrza w Polsce? 23 czerwca, wspólnie z Polskim Alarmem Smogowym i Europejskim Centrum Czystego Powietrza, zapraszamy na webinar “Droga do czystego powietrza”.
23 czerwca o godz. 12:00 zapraszamy na webinar “Droga do czystego powietrza”, na którym wspólnie z Europejskim Centrum Czystego Powietrza oraz Polskim Alarmem Smogowym będziemy rozmawiać o:
- rozwiązaniach problemu emisji odorowych poprzez zmiany regulacyjne;
- usprawnieniu Inspekcji Ochrony Środowiska w kontekście kadrowo -finansowym;
- udziale społeczeństwa w postępowaniu o wydanie pozwolenia emisyjnego.
Program spotkania:
- 12:00 – 12:15 Wprowadzenie do dyskusji, prezentacja wybranych wyników raportu „Droga do czystego powietrza” – Magdalena Ukowska, Frank Bold
- 12:15 – 14:00 Sesja panelowa z udziałem zaproszonych gości: Magdalena Ukowska – Frank Bold, Radczyni Prawna
Grzegorz Horwacik -Kierownik Wydziału Ochrony Środowiska w Urzędzie Gminy Skawina
Ryszard Listwan – Zastępca Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska
Tomasz Pietrusiak – Zastępca Dyrektora Departamentu Środowiska Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
Prowadzenie: Michał Niewiadomski, Rzeczpospolita
Wydarzenie w formule online. Uczestnictwo wymaga rejestracji: https://live.evenea.com/347-505-484
Podczas spotkania będzie możliwość zadawania pytań prelegentom.
Kontekst:
Źródłem bardzo wielu konfliktów dotyczących funkcjonowania zakładów przemysłowych są emisje odorów. Mimo upływu ponad 15 lat od powstania ustawy umożliwiającej wprowadzenie rozporządzenia regulującego kwestie oddziaływania zapachowego żaden dokument nie został po dziś dzień uchwalony. W ostatnich latach kompetencje Inspekcji Ochrony Środowiska zostały poszerzone. Problemem pozostają nadal kwestie kadrowo-finansowe, gdyż brakuje pracowników z długoletnim doświadczeniem i solidną, interdyscyplinarną wiedzą. Prawo ochrony środowiska formułuje wiele zasad i obowiązków związanych z eksploatacją instalacji przemysłowych, które powinny być brane pod uwagę w procesie wydawania pozwolenia emisyjnego. Niestety, niemal zawsze jedyną stroną takiego postępowania jest inwestor–nie ma więc podmiotu, który mógłby domagać się zastosowania tych zasad w praktyce oraz nałożenia w pozwoleniu ambitniejszych celów w zakresie ochrony powietrza.