Kilkadziesiąt organizacji społecznych działających na rzecz zdrowia i środowiska wystosowało dziś apel o naprawę uchwały w sprawie strefy czystego transportu w Krakowie. Apel pojawił się w reakcji na procedowanie przez Radę Miasta Krakowa inicjatywy uchwałodawczej komitetu “Kraków dla Kierowców” w sprawie likwidacji SCT oraz niedawne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego unieważniające SCT. To kolejny dokument w tej sprawie – w ubiegłym tygodniu swój apel wystosowało środowisko lekarskie.
Podpisani pod pismem apelują o przygotowanie nowej uchwały w sprawie strefy czystego transportu w Krakowie, która będzie uwzględniać zastrzeżenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Organizacje skupiające mieszkańców i ekspertów sprzeciwiają się postulatom komitetu uchwałodawczego “Kraków dla Kierowców”, żądającego likwidacji SCT. Przed środowymi obradami Rady Miasta wzywają radnych do odrzucenia projektu uchwały przeciw SCT.
– Jednocześnie zaznaczamy, że jesteśmy otwarci na dialog w sprawie ewentualnych zmian w zakresie SCT, pod warunkiem zapewnienia niezbędnej poprawy jakości powietrza w naszym mieście – można przeczytać w apelu.
Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego zwraca uwagę, że transport odgrywa znaczącą rolę w zanieczyszczeniu powietrza w mieście.
– 70-80 proc. zanieczyszczenia krakowskiego powietrza dwutlenkiem azotu można przypisać spalinom samochodowym. To dane z Programu Ochrony Powietrza. Kraków ma najwyższe stężenia tego zanieczyszczenia w całej Polsce. Normy Światowej Organizacji Zdrowia są przekroczone nawet czterokrotnie. Auta znacząco dokładają się też do zanieczyszczenia pyłem – przy ruchliwych ulicach nawet 45 proc. pyłu pochodzi z ruchu samochodowego. To pokazuje, że bez ograniczenia emisji zanieczyszczeń generowanych przez samochody, trudno będzie o dalszą poprawę jakości powietrza w mieście – dodaje Dworakowska.
Miłosz Jakubowski, radca prawny z Fundacji Frank Bold przypomina, że w ubiegłym tygodniu WSA w Krakowie stwierdził nieważność uchwały ustanawiającej krakowską SCT.
– Stało się to jednak z powodu błędów natury formalnej, sąd nie zakwestionował zasadności utworzenia takiej strefy – wskazuje Jakubowski. Dodaje, że SCT w Krakowie musi powstać także ze względów formalnych.
– Nakazuje to Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego, a opóźnienie w jego realizacji naraża miasto na sięgające pół miliona złotych kary. Konieczność utworzenia SCT, wobec stwierdzanych w Krakowie przekroczeń poziomu dopuszczalnego dwutlenku azotu, wynika też z prawa UE oraz z Krajowego Planu Odbudowy. Ale przede wszystkim, potrzebujemy SCT, aby chronić zdrowie i życie krakowian przed tragicznymi skutkami oddychania powietrzem zanieczyszczonym spalinami – wyjaśnia Jakubowski.
Aleksandra Piotrowska z Akcji Ratunkowej dla Krakowa mówi, że strefa czystego transportu jest przede wszystkim dla dzieci takich jak jej syn chorujący na astmę oskrzelową.
– Jest szansą dla dzieci, których układy odpornościowe nie radzą sobie z ciągłym zanieczyszczeniem powietrza. Dla dzieci, które z powodu ciągłych nawracających infekcji muszą nadrabiać zaległości w szkole, które mierzą się ze skutkami ubocznymi sterydów, antybiotyków czy leków przeciwleukotrienowych – wylicza Piotrowska.
Chciałaby, aby radni nie zapominali o głównym celu stworzenia SCT.
– Tym celem nie jest odbieranie praw własności czy praw przemieszczania. Celem jest zapewnienie dzieciom takim jak mój syn, a są ich w Krakowie tysiące, prawa do życia i dorastania w czystym środowisku – dodaje.
Za lub przeciw przyjęciu uchwały sprzeciwiającej się funkcjonowaniu w Krakowie strefy czystego transportu będą głosować już w najbliższą środę 17 stycznia radni i radne Krakowa. Pozostaje mieć nadzieję, że podejmując decyzję radni wezmą pod uwagę argumenty medyczne, które uzasadniają potrzebę podejmowania działań zmierzających do redukcji emisji pochodzenia komunikacyjnego, w szczególności tlenków azotu.
Treść apelu można znaleźć na stronie Krakowskiego Alarmu Smogowego.
Pod apelem podpisały się następujące organizacje i inicjatywy:
- Stowarzyszenie Krakowski Alarm Smogowy
- Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów
- Fundacja Kraków – Miasto Przyszłości
- Stowarzyszenie Akcja Ratunkowa dla Krakowa
- Fundacja Rodzic w Mieście
- Fundacja Przestrzeń do Życia
- Fundacja Pójdźmy w Las
- Rodzice dla Klimatu
- Polski Klub Ekologiczny Okręg Małopolski
- Inicjatywa Tramwaj na Mistrzejowice
- Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków!
- WWF Polska
- Towarzystwo na Rzecz Ochrony Przyrody
- Inicjatywa Pieszy Kraków
- Strajk dla Ziemi – Earth Strike – Kraków
- Fundacja Otwarty Plan
- Fundacja Frank Bold
- Wieloświaty
- Magdalena Millert-Pieing
- Ratujmy Kleszczowskie Wąwozy
- Inicjatywa Wspólny Las
- Stowarzyszenie Instytut na rzecz Ekorozwoju
- Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA
- HEAL Polska
- Clean Cities Campaign Polska
- Europejskie Centrum Czystego Powietrza
- Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki
- Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć
- Client Earth Polska Prawnicy dla Ziemi
- Towarzystwo dla Natury i Człowieka
- Warszawski Alarm Smogowy
- Fundacja Czas Wolny
- Stowarzyszenie Nasza Olszanica
- Stowarzyszenie Funkcja Miasto
- Fundacja Dzieci w Naturę
- Grupa Tęczowa Bezprzemocowa
- Stowarzyszenie Wspólne Podgórze
- Stowarzyszenie Przestrzeń–Ludzie–Miasto
- Inicjatywa Czyste Niebo nad Krakowem
- Stowarzyszenie Wymiar Społeczny
- Stowarzyszenie Klub Gaja
- Greenpeace Polska
- Inicjatywa Aktywni Mieszkańcy osiedla Centrum D
- Inicjatywa Zielony Blok
- Kongres Ruchów Miejskich
- Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego
- Akcja Demokracja
- Koalicja Klimatyczna
- Fundacja Climate Strategies Poland
- Ekowyborca
- Fundacja Niezależny Instytut Edukacji Emocjonalnej
- Fundacja Ilmarinen na rzecz rozwoju zintegrowanego i zrównoważonego transportu lokalnego
- Federacja Zielonych – Grupa Krakowska
- Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne Wspólna Ziemia