Skarga kasacyjna ws. krakowskiej SCT

Redakcja Data publikacji: 23 kwietnia 2024

Prawnicy z Fundacji Frank Bold złożyli skargę kasacyjną od styczniowego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Sąd unieważnił wtedy uchwałę ustanawiającą w mieście strefę czystego transportu (SCT). Skargę rozpatrzy Naczelny Sąd Administracyjny.

– W dniu ogłoszenia wyroku jasno wybrzmiało, że o jego treści zadecydowały błędy w treści uchwały. Jednak w pisemnym uzasadnieniu wyroku sąd użył argumentów, które mogą znacząco utrudnić nie tylko ponowne ustanowienie SCT w Krakowie, ale również tworzenie stref czystego transportu w innych miastach w Polsce. Wszystko przez to, że sąd kierował się błędną naszym zdaniem interpretacją obowiązujących przepisów – skomentował Miłosz Jakubowski, radca prawny z Frank Bold.

Zarzuty wobec wyroku dotyczą kilku kwestii. W ocenie prawników Frank Bold przepisy nie wymagają tego, aby uchwała wprowadzająca SCT określała granice strefy z dokładnością do umiejscowienia każdego znaku wjazdu lub wyjazdu – a taką konieczność sąd wskazał w uzasadnieniu. Ponadto prawnicy zakwestionowali stanowisko sądu, zgodnie z którym SCT nie może obejmować całego miasta oraz stwierdzenie, że krakowska uchwała w sprawie SCT nie zawiera wymaganego prawem elementu, jakim jest określenie sposobu organizacji ruchu.

– Zdecydowaliśmy się na zaskarżenie wyroku, kierując się interesem społecznym. Lekarze i naukowcy podkreślają fatalny wpływ na zdrowie, jaki ma wdychanie spalin z silników samochodowych i szacują, że dzięki zmniejszeniu emisji z transportu w Krakowie można uniknąć niemal 300 zgonów rocznie – wyjaśnił mecenas Jakubowski.

Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego wynika, że 70-80 proc. zanieczyszczenia krakowskiego powietrza dwutlenkiem azotu można przypisać spalinom samochodowym. Auta znacząco dokładają się też do zanieczyszczenia pyłem – przy ruchliwych ulicach nawet 45 proc. pyłu pochodzi z ruchu samochodowego.

– Kraków i inne miasta w Polsce potrzebują stref czystego transportu, aby chronić zdrowie i życie mieszkańców przed tragicznymi skutkami oddychania spalinami. Byłoby fatalnie, gdyby stanowisko WSA w Krakowie utrwaliło się w orzecznictwie i wpływało na wyroki podejmowane w sprawie innych SCT w Polsce – podsumował mecenas Jakubowski.

Inne artykuły z tej samej kategorii:

Do dziś Polska miała poinformować Komisję Europejską o tym, jakie kary wprowadziła za łamanie zakazów i ograniczeń emisji metanu. Ale tak jak się spodziewaliśmy, nie ma się czym chwalić.  Pod koniec lipca prezydent Andrzej Duda złożył podpis pod nowelizacją Prawa górniczego i geologicznego. Miał to być krok ku szerokim zmianom, które wymusza na nas Unia Europejska.    Gdzie są ustawy?   W centrum uwagi prawodawców znalazł się m.in. metan – groźny gaz […]

5 sierpnia 2025 Czytaj więcej

Jak skutecznie walczyć z następstwami zmian klimatu na poziomie lokalnym? Jak tworzyć plany, które naprawdę przynoszą efekty? – Samorządy nie muszą zaczynać od zera. W Europie działa już wiele sprawdzonych rozwiązań klimatycznych – mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor Frank Bold.

31 lipca 2025 Czytaj więcej

Po wznowieniu programu „Czyste Powietrze” odnotowano dramatyczny spadek liczby składanych wniosków. Jest ich aż siedem razy mniej niż w analogicznym okresie 2024 roku. – Bez zdecydowanego przyspieszenia nie osiągniemy standardów jakości powietrza, które mają obowiązywać od 2030 roku – ostrzega Miłosz Jakubowski z Frank Bold.

11 lipca 2025 Czytaj więcej
go-to-top facebook twitter linkedin search arrow-right-long contrast letter copy-button triangle triangle